Uitgelaten

Uitgelaten

augustus 3, 2024 Uit Door Vincent

Nu de auto omhoog staat, heb ik de mogelijkheid om aan de onderkant te werken. Dat is ook de meest logische plek om de uitlaat te plaatsen. Vandaag ben ik met deze klus gestart. Ik heb gekozen voor een volledig rvs-uitlaatsysteem. De voorste demper onder het blok, en de RVS kachelpotten had ik eerder al gemonteerd.

De bocht, midden demper en het eindstuk kunnen best nog voor wat verrassingen gaan zorgen bij het plaatsen. Dit omdat niet één body of chassis identiek is in de maatvoering. Dit maakt dat bij iedere hand-gebouwde Burton de passing weer net wat anders uitpakt.
Na de eerste passing weet ik waar de uitlaat ongewenst contact wil maken met het chassis en de wielophanging. Met het vastzetten van de pijp en de ophang rubbers zal ik hier een goede middenweg in moeten vinden.

Middendemper naast de schokbreker

De uitlaat lijkt al snel redelijk goed uit te komen onder mijn auto. Het is natuurlijk wel zaak om bij de montage alle klemmen en ringen ook op de juiste manier te monteren.

Het is al drukker
Op de bovenstaande foto zag ik dat ik één beugeltje vergeten was. Dan moet de hele boel er toch weer af. Gelukkig is de onderkant van de auto in de huidige situatie voor mij prima bereikbaar, het risico is groot dat alles nog een paar keer los moet.

Tonneau cover

Over ’toch weer los maken’ gesproken.. Op de bovenstaande foto zie je de tonneau-cover, een mooi woord voor een afdekzeiltje. Deze zet je met een paar drukknopen vast, en beschermd het interieur van je geparkeerde Burton tegen de elementen. Laat nou die drukknopen de oorzaak zijn dat alles weer los moet.

Drukknoop op dashboard

De knopen moeten een plaatsje krijgen aan de bovenkant van het dashboard, waar je met de boormachine onmogelijk bij kunt, zonder eerst de volledige voorruit er weer af te halen.
Dat geeft me wel meteen de kans om alle afplaktape waar ik eerder de maten op uitgezet had, grondig te verwijderen. Deze zat nog gedeeltelijk onder de ruitrubbers, die om deze reden dus toch al los hadden gemoeten.

Drukknoop zijkant raam

De cover zit ook aan de zijkant van de ruit vast met drukknopen. Ook deze zijn enkel na demontage van de ruit vast zetten. Al met al een hoop werk voor vier drukknopen, maar een Burton bouw je nu eenmaal 3 keer. Voor de voorruit zou dat betekenen dat deze na drie keer monteren, nu kan blijven zitten.

De volgende stap zijn de remleidingen, en dan specifiek het voorste gedeelte richting het reservoir.
Omdat ik daar nog druk mee bezig ben, bewaar ik deze voor een volgende bericht.