Boring
In een eerder bericht vertelde ik dat ik, net als veel andere bouwers, een specifiek beeld heb van hoe mijn Burton eruit moet gaan zien. De kenmerkende knipperlichten van de 2CV zijn onderdeel van de door mij gewenste look.
Natuurlijk moet de uitvoering dan wel met wat meer stijl, want de originele 2CV lampjes vind ik na demontage meer op plastic ijsbakjes lijken. De Lucas lampjes die ik ga gebruiken heb ik geruime tijd geleden al uit Engeland laten komen en zijn mooi in lijn met de gekozen achterlichten. Nu ben ik zo ver dat ik ze passend mag maken op de Burton.
Best wel spannend om een gatenboor in de gloednieuwe spatborden te zetten. Zeker op een plaats die bol is en daar nooit voor bedoeld is.
De zwarte lamphouders die ik wil monteren zijn gemaakt voor de 2CV en zijn qua pasvorm zeker niet geschikt voor een Burton. Passen en meten tot de beste benadering van een pasvorm dan maar.
Ook bij deze klus helpen de extra ogen van de collega-bouwer voor een stukje geruststelling.
Weet je wat, we gaan het gewoon doen! De Burton gatenboor gaat er doorheen als een warm mes door de boter. Of het nou een goed idee was of niet, er is geen weg meer terug.
De procedure voor het tweede gat ging eigenlijk precies hetzelfde met dezelfde hoeveelheid angstzweet op het voorhoofd. Laten we maar doen alsof dat kwam door het warme weer.
Over het resultaat ben ik in ieder geval zeer te spreken. De afwerking gaat nog wel wat tijd kosten, maar de spreekwoordelijke kogel is door het spatbord.
Overal lak aan
Na het boren van de gaten voor de lampen kon de hele mik-mak weer gedemonteerd worden. Tijd voor wat afwerking van de gaten, aflakken van de binnenkant van de spatborden in RAL3007 en het lijmen van de kraalrubbers.
Voor ik aan de Burton begon had ik nog nooit van kraakrubbers gehoord. Kort gevecht is het een nette manier om de ruimte tussen de body en de spatborden op te vullen en zo de boel nog beter aan te laten sluiten. Nou was de passing in mijn geval al best netjes, dus met deze zwarte rubbers er tussen komt dit helemaal goed.
Om de vorm van het spatbord te kunnen volgen moeten de rubbers vóór montage op sommige punten ingeknipt worden. Vervolgens worden de rubbers met secondelijm aan de spatborden gelijmd.
Nu is alles gelakt, en klaar voor de definitieve montage.
Onbereikbaar
Voor ik die montage ga doen, eerst nog die ene vervelende bout uit de fusee zien te verwijderen nu je er nog een beetje bij kunt. Hier moet ik een specialist voor benaderen, Als de spatborden erop zitten kun je daar niet meer fatsoenlijk bij.