Netjes aan de slag

Netjes aan de slag

juni 7, 2021 Uit Door Vincent

Soms gebeurd er te veel om op te noemen, maar is het te druk om er over te schrijven.
Na een dag werken achter de PC is het vaak al lastig om tijd te maken voor werk in de garage.
Voor je het weet zit er dan zes maanden tussen deze en de vorige blogpost.

Wat een smerige plakboel en chaos was het na al dat ontroesten en ontvetten. Het was tijd om plaats te maken en alles eens goed te ordenen. Na deze grondige opruimslag in de stal en in de garagebox is het weer tijd om het gereedschap op te pakken. Met als eerste grote klus het monteren van de versnellingsbak op het chassis.
Ook het assembleren van de blinkend gereviseerde aandrijfassen is onderdeel van dit opbouw feest.

Blinkende aandrijfassen

Remklauwen, nieuwe remschijven, aandrijfassen eraan.. wat kan er mis gaan?
Nou, het kan zomaar zijn dat het blok niet op de versnellingsbak wil passen.

Kennelijk is het heel belangrijk om de juiste as, koppeling vliegwiel en versnellingsbak combinatie te hanteren.
negen van de tien versies zouden passen, maar het lijkt erop dat mijn combinatie net wat minder fortuinlijk gekozen is. Hier kom je natuurlijk pas achter als je deze zware onderdelen met de grootst mogelijke precisie probeert te monteren.

koppeling

Mijn beoogde keuze voor het bestaande zware vliegwiel (minder snel op toeren, maar zeer constant), met de bijbehorende koppeling van het oude type wilde ik toch graag in ere houden.
Omdat de combinatie zelfs na enig aandringen niet meteen zonder slag of stoot lijkt te passen moet ik hier wat hulp voor zoeken.

Na veel omzwervingen bleek de conclusie gelukkig een stuk simpeler dan gedacht: soms ben je te voorzichtig, het past namelijk wel. Gewoon wat vet en een beetje doordouwen.

Nu kan ik met een gerust hart het blok voorzien van de weer blinkende koelbeplating en nieuwe sensoren, en zo het rollende onderstel compleet maken.