Roestig en verbogen

Roestig en verbogen

september 17, 2019 Uit Door Vincent

Niet iedereen zit op vieze handen te wachten, maar sommige mensen zijn zo nieuwsgierig dat ze graag hun handen vuil komen maken in de garagebox. Rob was zo nieuwsgierig dat hij graag een middag mee wilde komen helpen. Hij heeft ook wat meer ervaring met klussen aan de 2CV, dus daar kan ik dan weer mooi van leren.

Voor het sleutelen aan de 2CV heb je stiekem best wat speciaal gereedschap nodig. Enkele stuks daarvan heb ik al aangeschaft. Gewapend met mijn nieuwe draagarmmoersleutel hebben we de draagarmmoeren los gekregen. Dat was een fluitje van een cent, want ze bleken nauwelijks vast te zitten. Weer zo’n puntje van onveiligheid waar je pas achter komt als het mis gaat, of als je het los haalt. slechts een half slagje schroefdraad en een borgslipje hielden de draagarm op de as.

Rob had gelukkig de speciale combinatiedop 44mm naafmoer/wiellagermoer in zijn gereedschapskist. Dit stukje speciaal gereedschap van Burton is momenteel namelijk nergens op voorraad. Met deze speciale dop waren de remtrommels snel los, maar dan zijn ze nog niet van de as af.. Dat werd aandringen met een speciale remtrommeltrekker. uiteindelijk bleek één remtrommel niet los te willen, en de trommel die los is, blijkt gescheurd te zijn. Maar ook dat is een veiligheidspuntje waar ik waarschijnlijk al een paar jaar mee rond heb gereden.

Dan de draagarmen. Ook daar blijkt dat een van de nokken, die ervoor moeten zorgen dat de draagarmen niet te ver uitveren, het ergens in haar carrière zwaar te verduren heeft gehad. Het verbogen rokje is daar de stille getuige van. Maar eens uitzoeken hoe ik deze het beste terug in model ga krijgen.

Omdat het nu best wel lekker gaat, op de roest en beschadigingen na, besluit ik me ook maar aan de trekstang-ogen te wagen. Die zitten ook al sinds 1973 op de trekstangen en zullen zich waarschijnlijk kranig verzetten als ik ze los prrobeer te draaien.

Drie van de vier los, dat is voor vandaag geen slechte score. Ook hier is aan de trekstang te zien dat hij zich niet zonder slag of stoot gewonnen heeft gegeven. Getuige het knikje in de trekstang.

Ik ben er vrijwel zeker van dat dit later met een flinke tang en een bankschroef wel te verhelpen is.

Verroeste vuile lagers

Op mijn boodschappenlijstje staan na vandaag een flink aantal nieuwe lagers, een remtrommel en nog wat onderdelen die niet te redden zijn, of beter vervangen kunnen worden nu ik alles toch los heb. Maar ach, iedere hobby heeft zo z’n prijskaartje.