Warme lucht

Warme lucht

augustus 5, 2020 Uit Door Vincent

Waarom een zit er een kachel in een auto met nauwelijks een voorruit, en voorlopig geen dak? Dat is een goede vraag! Nu nog een goed antwoord..

Bij het reviseren van de onderdelen ben ik bij de zogenaamde ‘kachelpotten’ beland. Kachelpotten zijn in de basis niet meer dan een metalen omhulsel rond de uitlaat in de motorruimte. Met een klep kun je kiezen om de warmte van de uitlaat te gebruiken om je voorruit te ontwasemen en de cabine te verwarmen, of deze warme lucht via een andere buis af te voeren onder het voorspatbord. Dit simpele, maar ingenieuze systeem werkt prima voor een reguliere 2CV.

Voor een open Burton zou je over de noodzaak van een kachel echter kunnen discussiëren. De wetgever denkt daar anders over: heb je een voorruit op je auto? Dan zijn ruitenwissers en ontwapening verplicht.
Laat de voorruit dit ik heb liggen nou net laag genoeg zijn om voor deze regel vrijstelling te krijgen.. Door de keuze voor deze voorruit hoef ik op mijn Burton volgens de RDW géén ontwaseming en ruitenwissers te monteren.

Terug naar de kachelpotten. Omdat dit metalen onderdelen zijn, die om een uitlaat zitten en daar steeds goed heet worden, vocht vangen en ook nog bewegende onderdelen hebben, willen ze nog weleens roesten. Na ruim 40 jaar trouwe dienst was dat bij mij ook aan de hand. Nu is de kachel niet verplicht, maar met of zonder kachel in je Burton, de hete lucht moet toch echt uit de motorruimte afgevoerd worden.
Dan sta je als bouwer voor een keuze. Accepteer ik roest en gaten die deze luchtstroom negatief beïnvloeden? Nee, alles wat ik op de Burton schroef moet goed zijn, minstens net zo goed als het origineel, en liefst nog net iets beter. de vraag was dus: Koop ik nieuwe/imitatie onderdelen? Of kan ik ze (laten) repareren. Dat laatste bleek de goedkoopste optie. Omdat ik zelf niet kan lassen, zou ik ze voor revisie en een verse laag poedercoat naar de specialisten in Esbeek brengen. Dan kon de koeltunnel meteen mee naar de poedercoater.

Ik zeg zou.. Want vóór dat ik de gang naar Esbeek kon maken kwam er een derde optie. De heren van Burton kwamen met een nieuw product: Kachelpotten van RVS. Niet de goedkoopste oplossing, maar wel een die me voor de komende 40 jaar vrij zal stellen van onderhoud. Toch maar voor eeuw gegaan, en alleen de koeltunnel mag nu naar de coater.

RVS kachelpotten

Zo’n ochtend kost me dan toch weer een rib uit mijn lijf, maar daarmee kan ik de koelbeplating en kachelpotten van het lijstje reviseer-lijstje schrappen. Langzaam raken de kratten met te reviseren onderdelen leeg en komen we op het punt dat deze onderdelen bij elkaar een ‘nieuwe’ Burton gaan vormen.